Pokud pracujete na změně jídelníčku a tréninku, doplňky stravy podporující spalování tuku se mohou jevit jako super doplněk. Jejich cílem je především umožnit rychlejší změnu. Podle propagačních materiálů s fotografiemi “před” a “po” se zdá, že spalovače jsou zázrakem moderní doby. Bohužel jsou lákavé nabídky často zavádějící.

Spalovače tuku se staly populárními díky slavným lidem a mediální reklamě, už ne tolik díky dobrému výzkumu. Hlavní typy spalovačů spadají v lepším případě do skupiny neúčinných, v horším případě do skupiny potenciálně škodlivých.

Metabolismus se obvykle s užitím doplňku stravy příliš nemění a celkový účinek na tělesný tuk je po většinu času zanedbatelný. Doplňky, které pomáhají snižovat ukládání tuku nebo uvolňovat tuk z tukových buněk ho nemohou úplně odstranit – pokud není spálen pro tvorbu energie, hromadí se jinde. Některé stimulanty, které zvyšují nervozitu a tzv. NEAT (nonexcercise activity thermogenesis; produkce tepla bez cvičení) mohou způsobit potíže se spánkem a případně dokonce poškodit kardiovaskulární systém.

Kvůli vysoké poptávce jsou na trhu i spalovače s rostlinnými výtažky, a dá se říci i s neškodným složením. Před nákupem bychom měli složení výrobku vždy pročíst a porozumět jednotlivým složkám a jejich účinku. Ještě před vyzkoušením je nejlepší zjistit, čeho můžeme dosáhnout sami – změnou stravování a pohybovou aktivitou. Bez těchto změn nepomůže ani ten nejúčinnější spalovač.

 

Zdroje:

Levine J. A. 2002. Non-exercise activity thermogenesis (NEAT) . Best Pract Res Clin Endocrinol Metab.