Metabolismus je látková přeměna. Jde o soubor všech enzymových reakcí, při kterých se přeměňují látky a energie v buňkách a v živých organismech. Mýtus o nutnosti častých a malých porcí jídla během dne vznikl nejspíš na základě toho, že trávení potravy opravdu mírně zvyšuje rychlost našeho metabolismu. Proto mnoho lidí věří, že konzumace menších porcí jídla udržuje zvýšenou aktivitu látkové přeměny v těle.

Studie ale ukazují, že určité množství přijatých kalorií za den ve větším počtu porcí nezpůsobilo úbytek tuku v těle oproti stejnému množství kalorií přijatých v menším počtu porcí. Zdá se, že v průběhu dne a týdne nezáleží na počtu jídel, ale na celkovém kalorickém příjmu. Častější příjem menších porcí navíc může eliminovat pocit plnosti, to znamená, že máme stále na něco chuť, protože se necítíme dostatečně sytí.

Výkonnost našeho metabolismu ovlivňuje mnoho faktorů jako je věk, pohlaví, činnost hormonů, klima a tělesná teplota – ty příliš ovlivnit nemůžeme. Cvičením a zdravým stravováním ale můžeme zvýšit svůj klidový metabolický výdej (REE – Resting Energy Expenditure nebo také RMR – Resting Metabolic Rate). Frekcence jídla má menší účinek než celkový kalorický obsah konzumovaných potravin.

ZÁVĚR

Pokud se stresujete, kam do už tak plného pracovního harmonogramu vložíte další dvě svačiny, zaměřte se spíš na to, abyste měli adekvátní množství kalorií a obsah živin v takovém počtu porcí, které s klidem stihnete během dne sníst a strávit.

 

Zdroje:

Yan Y. Lam, Eric Ravussin. 2016. Analysis of energy metabolism in humans: A review of methodologies . Mol Metab. 

Müller MJ, et al. 2013. Advances in the understanding of specific metabolic rates of major organs and tissues in humans . Curr Opin Clin Nutr Metab Care.

Donahoo W. T., Levine J. A., Melanson E. L. 2004. Variability in energy expenditure and its components . Curr Opin Clin Nutr Metab Care.